Slöja

Att bära slöja är något som jag själv tycker är personligt. Jag är själv muslim men jag bär inte slöja. Min tro är mellan mig och Gud, och ingen annan. Dock så respekterar jag kvinnor som bär slöja.
Slöjan för mig stoppar mig från att uttrycka mig själv genom mitt utseende. Jag är inte ute efter mäns blickar och jag är inte ute efter komplimanger, utan att uttrycka vem jag är genom mitt utseende.

Slöjan står inte för att trycka ner den muslimska kvinna och stänga in henne, utan att uppnå jämnlikhet mellan en kvinna och man. En slöjbärande kvinna döljer sina former, och får genom sitt intelligens sträva efter att uppnå samma mål som mannen, trots att det sällan sker. T ex på en arbetsplats, behandlas kvinnan då på samma sätt som mannen, istället för att få fördelar genom sitt utseende. Jag säger inte att det är rätt eller fel, utan det är där jämnlikheten ligger.

Sedan att slöjan har kopplats ihop med negativa uttryck är fel. Man började att ta på sig en burqa till exempel för att skydda sig från den stekheta solen i österländska länder. Att den blev svart beror inte på synd, utan det enkla faktumet att svart material drar till sig sol, och visst det blir varmt, men samtidigt så blir det mycket snabbare svalare när man står i skugga, än vad ett färgglatt material blir.

Jag förstår att folk, speciellt män i vår kultur, utnyttjar detta för att trycka ner sina kvinnor, men samtidigt bara för att de gör det, behöver det inte vara så och det är inte rätt. Jag tar avstånd från det.

Jag härstammar från muslimerna i Turkiet, och har ingen koppling till Iran och Irak och dom länderna. Jag är sunnimuslim i grunda botten. För er som inte vet finns det två typer av muslimer, det finns sunnimuslimer och shiamuslimerna.

Sunnimuslimerna följde sin profet till det sista, medan shiamuslimerna valde ut en annan ledare. Efter ett tag insåg de att de borde ha följt sin profet, och inte valt en annan, och de började slå sig själv på bröstet, för de trodde att det skulle visa hur mycket de hade ångrat sig. Redan då började de skada sig själv och andra för att visa sin ånger och visa att de var värda att komma till paradiset trots sitt misstag. Och tragiskt nog, gör dom så fortfarande idag.

Jag är sekuliserad muslim och jag ber inte fem gånger om dagen. Jag ber en kort bön när jag känner mig ensam och rädd, som vilken annan människa som helst. Men jag har läst Koranen, och tycker att det står mycket vettigt där. Visst, man kan inte följa koranen eftersom den är skriven för länge sen och samhället har förändrats. Men dom basic sakerna som att respektera sina medmänniskor och respektera andra religioner bör man väl kunna följa än idag!

Så alla ni som är så rädda för oss muslimer borde förstå att alla är inte likadana. Alla tänker inte spränga sig själv i luften!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0